Skip to main content

How to flow

Het creëren van een optimale workflow voor jezelf en je team

Door Myrthe Flier

‘Wacht even, ik zit in m’n flow!’ Niet zo lang geleden zei ik deze zin tegen mijn collega. Op het moment dat ik dit hardop uitsprak realiseerde ik me hoe gek mijn reactie was. Waarom moest ik pèrse afmaken waar ik mee bezig was? Kwam dat echt door mijn flow of was flow een concept die ik door de jaren als excuus heb ingezet maar helemaal
                          niet bestaat?

Flow gaf me teveel vragen en te weinig antwoorden. Ik ging op onderzoek uit, met als stap 1: Een Google-zoektocht. Al snel ontdekte ik dat ‘Wacht even, ik zit in m’n flow!’ helemaal geen bijzondere reactie van mij was. Volgens Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi bevond ik me namelijk in specifieke mentale toestand, waarin ik volledig opging in mijn bezigheden. Hier kon ik mij inderdaad wel in herkennen. Mijn energie zou helemaal gefocust zijn, ik had volledige betrokkenheid bij wat ik aan het doen was en ik was aan het toewerken naar een succesvolle uitvoering.

Flow sturen
Een duidelijk antwoord op mijn eerste vraag, maar tevreden was ik nog niet. Want hoe was ik in deze mentale toestand terecht gekomen en kan ik dit in het vervolg ook sturen en bewust inzetten? Volgens Csikszentmihalyi is dit zeker mogelijk. Wat je volgens hem moet doen is tijdens het uitvoeren van een taak opzoek gaan naar de perfecte balans tussen de mate van uitdaging en jouw vaardigheden.

Een aantal tips die hierbij helpen:

  1. Doe altijd maar één ding tegelijk.
  2. Tref voorbereidingen en begin daarna ook écht. Na 10 minuten merk je al of je in je flow komt of dat je naar een andere balans moet zoeken.
  3. Blok een paar uur tijd. Een flow duurt blijkbaar gemiddeld circa 2 tot 3,5 uur.
  4. Voorkom afleidingen. Laat je e-mail dicht en start je social media niet op.

Teamflow
Onderhand was mijn interesse compleet geprikkeld. Mijn flow was ‘aan’ en automatisch begon ik verder te redeneren. ‘Als ik als individu bewust mezelf in een flow kan laten komen, dan moet dat voor een groep ook mogelijk zijn.’ Opnieuw werd mijn vermoeden bevestigd. Mensen in een team kunnen ook samen flow ervaren. Onderzoek laat zelfs zien dat deze flow leidt tot betere prestaties, meer werkplezier, voldoening, geluk, creativiteit en betekenis (BRON). De voorwaarde is ook hier dat omstandigheden geschept worden voor een balans tussen uitdaging en vaardigheid van het individu en het team.

Maar wat houden deze ‘ideale’ omstandigheden in. Drs. Jef van den Hout concretiseert deze omstandigheden aan de hand  van vier kenmerken en zeven actiepunten. Hij geeft aan dat je allereerst voor vier basiskenmerken van je team moet zorgen:

  • vertrouwen in elkaar
  • gezamenlijk vooruitgang
  • een eenheid
  • een gezamenlijke focus

Zijn deze kernmerken in je team aanwezig, dan kun je aan daarna aan de slag gaan met de actiepunten van Drs. Van den Hoog:

ACTIE 1: Stel een collectieve ambitie op. Dit is iets waar alle teamleden voor warmlopen, de bindende  factor voor je team.

ACTIE 2: Stel een gezamenlijk doel vast, dat in lijn ligt met de persoonlijke doelen van ieder individu van het team.

ACTIE 3: Zorg voor wederzijds committent, zowel van leidinggevende naar team, maar tussen teamleden onderling.

ACTIE 4: Creëer een teamsfeer met open, directe, positieve communicatie. Dit is draagt namelijk bij aan het samen leren en groeien.

ACTIE 5: Maak van ieder lid van het team kwaliteiten, talenten en vaardigheden inzichtelijk en zet deze vervolgens tactisch in met betrekking tot het doel dat je als team wil bereiken. Hou hier altijd rekening met de (eerder beschreven) balans tussen vaardigheden en uitdaging.